eredmény 5 munkanapon belül
kapcsolat
Doulton hírek
blog a vízlaborból
legjobb megoldás
Kristálytiszta víz a csapból!
Tartalomhoz ugrás
(23) Ki és mikor kezdi el a hiteles tájékoztatást?
A legjobb víztisztítók laboratóriumi szaktanácsadással.
Közzététel szerző: itt egészség · 7 Július 2019
Tags: műanyagkörnyezetmüanyagmentesjúlius
Környezetünk védelme érdekében tényleg  csak a szemétbálna mutogatására futja egyes szervezetek szakmai kompetenciájából?

Esettanulmány-1
Eső után köpönyeg...
A nagy hőség és a #műanyagmentes július kampány kapcsán többen is vásároltak víztisztítót (ez akár lehetne örvendetes is).
Néhány hetes működtetést követően van, hogy szeretnék leellenőrizni, valóban jól működik-e.
Általában ekkor találnak meg minket, vízvizsgáló laboratóriumot. Az esetek zömében viszont a vizsgálat ilyenkor már késő.

Miért nem szól erről is a média, miért nem tudunk többet csapvizük minőségéről (csak a riogatás vagy a bagatellizálás szintjén, ha flakonokról van szó), miért nincs érdemi tájékoztatás pl. a víztisztítókról, mint lehetőségről, ha már egyszer ólomtérképekkel és az óceánban landoló ásványvizes flakonokkal riogatják az embereket.”
Sokan nehezményezik, hogy szinte lehetetlen az eligazodás a víztisztítók között, nincs igazi hiteles tájékozódási forrás, így jobb híján a többet reklámozott termék mellett döntenek.
Paradox, hogy ezt épp nekem teszik szóvá.

Ilyenkor képletesen széttárom a kezem: én megpróbálok minden tőlem telhetőt (a megalkuvás kivételével).
  • A kampány előtti hetekben írtam pl. a nagyobb média szolgáltatóknak. Felajánlottam a csapvíz minőségjavításával kapcsolatos szakmai tapasztalatomat, és segítségemet (mert a sokkoló NNK ólom kockázati térképek bemutatásán kívül legtöbbjük nem segítette a nézőt vagy olvasót a megfelelő megoldás megtalálásában).
-> Többen megköszönték, és egy úttal “nagyon kedvező ajánlatot” adtak a megjelenésre vagy együttműködésre.
  • Néhányszor megkeresem azokat a megszólaltatott vagy hivatkozott “szakértőket” is, akik önhibájukon kívül nem tudnak (vagy nem akarnak tudni) a legújabb eredményekről, megoldásokról, ezért nem teljesen naprakész a véleményük.
    -> A tájékoztatásomra adott reakcióból már pontosan meg tudom állapítani, melyik érdekcsoport “támogatta” a megjelenésüket.
  • Ha hozzászólok egy-két közösségi média bejegyzéshez, előbb-utóbb letiltják...már ebben is van annyi tapasztalatom, hogy tudom, melyik érdekkör áll az adott poszt hátterében.

A legszomorúbb mégis az, hogy januártól azért nem szólalhatok meg a csapvíz-minőség témában szakértőként (ha én fizetnék érte, akkor természetesen igen), mert nem csak riogatni akarok, hanem tudok biztonságos és engedélyeztetett megoldást is ajánlani.
Az senkit sem érdekel, hogy nem azért ajánlok megbízható megoldást, mert ezért valaki megfizet engem (akik ezt gondolják, valószínű magukból indulnak ki...).
-> Azért tudok a magyar csapvizek vonatkozásában szakmailag vállalható megoldást javasolni, mert ezirányú tudásunkat és tapasztalatunkat felhasználva, célirányosan megkerestük, és tettünk érte.
Megvásároltuk, használtuk, ellenőriztük, valóban tudja-e azt, amit a specifikációi és a szakirodalmi adatok mutattak.
Felvettük a gyártóval a kapcsolatot. Nem kevés engedélyeztetési és vizsgálati díjat fizettünk azért, hogy a termék hivatalosan is (szakhatóság engedélyével) elérhető legyen Magyarországon.
Januártól szakmailag felügyelem ezt a víztisztító márkát és viszonteladó partnerek részére örömmel engedem át a (meghatározott szakmai kritériumok teljesítése esetén) a forgalmazást.

Nem számít a közel 30 éves ezen a területen eltöltött tapasztalat, én januártól a ki tudja melyik? “víztisztító lobby-t képviselem”, és innentől kezdve, ha valami mondanivalóm van, fizessek érte... Valószínű nem azokat képviselem, akiket kellene...

Hogyan kapcsolódik mindez a PlasticFreeJuly kampányhoz?
Kicsit messzebbről indítok…
A magyar forgalmazási szabályozás a víztisztítókra olyan, hogy a termékválasztás felelősségét a fogyasztóra, a korrekt tájékoztatást pedig a kereskedő szakmai kompetenciájára és lelkiismeretére bízza.
Az, hogy az adott víztisztító milyen vízminőségi problémára ad megoldást, a forgalmazási engedély mellékletét képező NNK szakhatósági véleményben és vizsgálati jegyzőkönyvben található (már ha az adott termék egyáltalán rendelkezik ilyennel). Ez a több oldalas melléklet tartalmazza a biztonságos működtetés feltételeit, valamint azt is: mire vizsgálta a kisberendezést a szakhatóság.
Tehát a hatóság megteszi azt, amit megtud.
Az emberek többsége viszont nem rendelkezik elegendő információval ahhoz, hogy ezzel tisztában legyen.
Kevesen tudják, hogy ez a mellékletet létezik.
Megfelelő kémiai és víztisztítás technológiai ismeret hiányában vajon hányan tudják értelmezni egyáltalán a kapott jegyzőkönyvet, a fontos kérdéseket feltenni, és a kapott válasz helyességét ellenőrizni?
A víztisztítót forgalmazók többsége is tudja ezt. Inkább költ média megjelenésre, nem pedig laboratóriumi vizsgálatokra; sok esetben a kereskedő sincsen tisztában azzal, mire jó az általa forgalmazott készülék, de nem is érdekli, nem törődik azzal, hogy a víztisztító nem hogy nem javít, de esetleg még ront is a víz minőségén.
Tapasztalom ezt az anomáliát, és az emberek döbbenetét, elkeseredését is, amikor elmagyarázom, miért nem jó a vásárolt víztisztító arra, amire vette.

Kinek a feladata lenne a hiteles tájékoztatás, a fogyasztók védelme a silány, nem megfelelő termékektől?

Az NNK szakhatóság és a Vízmű szakemberei éppen ezért óvatosak a víztisztítók propagálásával, mert tisztában vannak a forgalmazás szabályozatlanságával, a kereskedők hozzáállásával (tisztelet a ritka kivételnek!).
Ezért gondolják azt, még mindig jobb, ha a másodlagos szennyezők miatt nem tökéletes az ivóvíz, mintha a rosszul választott víztisztító miatt egészségre káros! (ezzel egyetértek!)
Attól, hogy nincsen hiteles és megbízható tájékoztatás, nem fognak az emberek kevesebb víztisztítót vásárolni, csak a fontos információ híján rosszul választott berendezésből lesz több...

A műanyagmentes július kampány kezdetét megelőzően a média szereplőin túl megkerestem néhány, a kampányban érintett szereplőt is.
Amikor a téma fontosságát felvetettem és felajánlottam segítségemet, a kampányt végző képviselőktől a megjelenésre vonatkozó ajánlatot (mennyiért jelentetik meg szakvéleményemet), konkrét elutasítást (általam fel nem ajánlott anyagi érdekeltség híján) vagy jó esetben választ sem kaptam.

1) Vajon a különböző környezetvédelmi kampányban önkéntesen résztvevő lakosság tisztában van ezzel a működési mechanizmussal?

2) Tudja azt valaki, hogy ki támogatja (anyagilag) pl. a #műanyagmentesjúlius kampányt, és mi a valódi célja?

3) Ki és mikor kezdi el a hiteles tájékoztatást környezetünk védelme érdekében a reális megoldásokra vonatkozóan is?

4) Tényleg csak a szemétbálna mutogatására futja egyes szervezetek szakmai kompetenciájából?


Azari Katalin
vegyészmérnök (BME 1990)

További tartalmak:




Vissza a tartalomhoz