Lombik - csapvízről, tabuk nélkül! - Vízvizsgálat I Tanácsadás I Megoldás

laboratórium
VÍZTISZTÍTÓK
Tartalomhoz ugrás

Személyes konklúzió, javaslat - A csapvíz ólomszennyezéséről megtartott szakmai nap után

Vízvizsgálat I Tanácsadás I Megoldás
Közzététel szerző: itt egészség · 25 Május 2023
Tags: ólomcsapvízjavaslat
Vélemény, javaslat - A csapvíz ólomszennyezéséről megtartott szakmai nap(a) után
Az MHT VVSZ szakmai tanácsadó testület tagjainak küldött levél

[Kedves Kollégák!
  
A május 11-én megtartott előadónap témája láthatóan sokakat foglalkoztat. Az előadások végén már nem volt idő érdemi vitára, összefoglalásra és javaslatra, ezt a magam részéről ezúton szeretném megtenni.]

Vízkémiai szakmai, jogi háttér röviden (a teljesség igénye nélkül):
A csapvíz általi ólomexpozíció gyermekek egészségére gyakorolt, akár visszafordíthatatlan káros hatása sokak által publikált, célirányos kutatásokkal és mérésekkel igazolt [1]. Gyermekeknek szánt ivóvízben az EPA, a WHO és az EU direktíva sem állapít meg tolerálható értéket, törekedni kell az ólomszennyezés-mentes víz biztosítására (lehetőség szerint a vezetékes víz felhasználásával). Ezt a törekvést hangsúlyozandó, az 5/2023 (I.12) ivóvíz rendelet is gyakorlatilag zéró értéknek megfelelő 5ppb alatti célértéket határoz meg a fogyasztói csapokon(!) mérhető ólomszennyezésre.  [1] http://real.mtak.hu/127938/1/EgTud.2021.1.66.pdf
  
A rendelet határidős előírásainak teljesítésére való felkészülés mellett, szerintem fontosabb és sürgetőbb az, hogy mielőbb biztosított legyen gyermekeink számára az egészséges ivóvízhez való hozzáférés gyermekintézményekben és otthonaikban egyaránt.  
 
Az NNK becslése szerint kb. 750 olyan intézmény lehet az országban, melyekben a gyermekek számára elérhető csapvíz ólomszennyezés szempontjából „legalább magas kockázatú”. Vannak olyan városrészek, ahol a háztartások 1/3-ra igaz ez a megállapítás!
  
Az előadónap konklúziója számomra az, hogy az NNK irányított multidiszciplináris, több minisztériumot érintő, jelenleg is zajló munkafolyamat mellett szükség van egy azonnali optimális cselekvési és a célcsoportokhoz eljutó, hatékony kommunikációs program kidolgozására. A különböző csoportokhoz hatékonyan eljutó üzenetek megfogalmazása és az üzenet eljuttatása nem egyszerű feladat. Amerikai példákból látható, hogy a legóvatosabb tájékoztatás is pánikra, az abból következő felelősség keresésre és nem kívánatos közhangulatra adhat okot, ha nem társul mellé az azonnal elérhető megoldások bemutatása, az érintett fogyasztókat segítő megfelelő támogatás.
  
Szerintem szükséges egy olyan munkacsoport felállítása, melynek célja, feladata: az anyagi források „kiharcolása”; legalább az NNK által azonosított kockázatos gyerekintézmények mielőbbi monitorozásának kezdeményezése; monitorozás módszertanának kidolgozása -prioritási sorrenddel; a megfelelő kommunikációs anyagok elkészítése a vizsgálatok lebonyolításához és a megoldások alkalmazásához; szükség esetén azonnali intézkedés megfelelő ivóvíz biztosítására; a vizsgálatból levonható tanulságok publikálása.
Ezzel is segítendő a gyakorlatban is működőképes, rendelet által előírt módszertani útmutatók kidolgozását. Optimális cselekvési program hiányában ez a kérdés nem kezelhető pánikmentesen, vízfogyasztói felháborodás nélkül.
Erre a feladatra állami forrásokat kell biztosítani (kiharcolni)! Nem várható el sem a szolgáltató, sem szakhatósági és egyéb szakmai szervek részéről sem ennek a cselekvési programnak a megtervezése, lebonyolítása külön forrás biztosítása nélkül.
 
Gondolat ébresztő: feladatok, várható eredmény (a teljesség igénye nélkül)
1)   6 év alatti gyermekek számára nincsen egészséghatások szempontjából tolerálható ólom koncentráció az ivóvízben, ezért törekedni kell a csapvíz általi ólomexpozíció kizárására. A most kisgyerekként ólomszennyezett vizet fogyasztók szülei számára nem lesz elég magyarázat az, hogy a határidő 2029.01.12 volt, ezért nem tájékoztattunk hamarabb, ezért nem történtek azonnali lépések, holott minden információ, tudás, rendelkezésre állt.
 
2)   Gondoljunk bele annak az intézményvezetőnek a helyzetébe, aki legkésőbb 2029. január 12-én [2] szembesül azzal, hogy az intézményébe járó gyerekek ólomszennyezett vizet ittak, amiről elvileg lehetett volna tudomása.
[2] „ 9.§ (2) Az ólomkockázat tekintetében elsőbbségi létesítmény üzemeltetője, a tulajdonossal egyeztetve…a szolgáltatott ivóvíz ólomtartalmára vonatkozóan kockázatértékelést készít, amelyet a 8.§ (2) bekezdése szerinti módszertani szempontoknak való megfelelés vizsgálatára irányuló jóváhagyás céljából a járási hivatal részére benyújt.” (legkésőbb 2029. január 12-ig). 5/2023 (I.12. Korm. rendelet)
  
3)   A fogyasztói csapokon is megfelelő minőségű ivóvíz biztosítása érdekében a vízfogyasztó szerepének és teendőinek hangsúlyozása, felelősségének tisztázása kulcskérdés.
 
Az NNK által lezárt projekt eredményeként 3 éve minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy azonnal biztosítható legyen bármely fogyasztóhelyen az egészséges ivóvíz. A rendelet által preferált módon, a vezetékes víz felhasználásával bárhol biztosítható az egészséges ivóvíz. Az NNK tájékoztatói bár nyilvánosak, gyakorlati tapasztalat az, hogy az érintett fogyasztókhoz ezek az üzenetek nem jutnak el vagy nem megfelelően.
    
4)   A gyermekintézmények felmérése és (a pánik elkerülése érdekében) az intézményekben a gyermekek egészséges csapvízhez való hozzáférésének biztosítását követően lehet elkezdeni a szülők felé a tájékoztatást: a fogyasztóhelyi feladatokról, lehetőségekről, a „tudatos fogyasztói magatartásokról”. Ezt követően lehet a munkahelyi, intézményi vezetők feladatát is hangsúlyozni a vezetékes víz szolgáltatói minőségének megőrzése érdekében, ezzel egy időben a széleskörű lakossági tájékoztatás is elkezdődhet.
 
Javaslat:
A célirányos, hatékony tájékoztatást 2020. októberig az nehezítette, hogy nem volt mérési adattal alátámasztott becslés az érintettek számára vonatkozóan és azonnal bevethető, NNK igazoltan is biztonságos, környezetkímélő alternatíva (amit a fogyasztók részére a palackozott víz helyett ajánlani lehetett volna). Most a forráshiány az, ami lehetetlenné teszi az optimális megoldást.
  
A célcsoportok szerinti célzott üzenetek eljuttatása érdekében egy olyan munkacsoport felállítását javaslom, melyben a kommunikációhoz értő szakemberek mellett aktívan részt vesznek az ólomszennyezés szempontjából releváns információkkal rendelkezők (szolgáltató, szakhatóság, jogalkotó, fogyasztói oldalt képviselő valamint a fogyasztókkal napi kapcsolatban lévő, ólomszennyezés kockázat értékelésének bizonytalanságaival is tisztában lévő laboratóriumi szakember) és a feladat végrehajtásához szükséges forrásokat kiharcolni képes képviselő. A munkacsoport feladata olyan cselekvési és kommunikációs program kidolgozása, amely segíti a pánikmentes tájékoztatást, a mielőbbi biztonságos megoldást: az 5/2023 rendeletnek való megfelelés és a veszélyeztetett csoportok mielőbbi egészséges ivóvízhez való hozzáférésének biztosítása érdekében.

Kedves Kollégák!
Szerintem szakmai részről annak érdekében is minden támogatást meg kell adnunk és mindent megtennünk, hogy a forrásokról döntők megértsék azt, hogy itt nem az EU direktíva teljesítése, azok előírásainak kipipálása a cél, a tét: gyermekeink egészsége! Ennek érdekében kell az intézményvezetőket, szülőket célirányosan tájékoztatni és emellett megfelelő megoldási alternatívákat bemutatni, azt a rászorulók részére biztosítani.
 
6 éven belül meg kell oldani az NNK által feltárt problémát. Minél előbb biztosított a szükséges forrás, annál több gyermek kap esélyt az ólommentes csapvízhez való hozzáféréshez, végső soron az egészségük megőrzéséhez!  

Azari Katalin vegyészmérnök
Vízkutató Vízkémia Akkreditált Vizsgálólaboratórium
labor@vizkemia.hu / 30-2314755 / 1-2124157

(a) A Magyar Hidrológiai Társaság Vízminőségi és Víztechnológiai Szakosztálya, a Fővárosi Vízművek Zrt. Üzemi Szervezet és a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék közös szakmai előadó ülést tartott 2023. május 11-én.
Címlapkép: Átlátszó cikk
 


további információk
vízvizsgálat
Szakmai tartalom:
 Azari Katalin
vegyészmérnök, ivóvíz-tanácsadó
Vízkutató Vízkémia Akkreditált Vizsgálólaboratórium



Tanúsítványok, vizsgálati eredmények, forgalmazási engedély [pdf letölthető formában]
Vissza a tartalomhoz