Lombik - ivóvízről, tabuk nélkül! - Ólom eltávolítására tanúsított ivóvíz tisztítók laboratóriumi tanácsadással

kapcsolat
legjobb megoldás
kapcsolat
KAPCSOLAT
Ivóvíz vizsgálat és tanácsadás: 1-2124157
Tel: 1-2124157
Vízvizsgálat és tanácsadás:
ÓLOM A VÍZBEN?!
ÓLOM A VÍZBEN?!
laboratórium
VÍZTISZTÍTÓK
Tartalomhoz ugrás

Brutális ólomszennyezés?

Ólom eltávolítására tanúsított ivóvíz tisztítók laboratóriumi tanácsadással
Közzététel szerző: itt egészség · 22 Március 2019
Tags: ólomcsapvízCsíkihegyekvízivóvíz
Tanulságok egy példa értékű intézkedés nyomán: avagy, ide vezet a nem őszinte kommunikáció!

„Brutális mennyiségű ólmot mértek egy gazdagréti iskola ivóvíz rendszerében”.
„Mérgező vizet ittak a gyerekek”

csak 2 azok közül a clickbait címek közül, amik miatt ezt a bejegyzést írom ma, a Víz Világnapján.

A gazdagréti Csíkihegyek Iskolában egy ellenőrzés kapcsán határértéket meghaladó ólomtartalmat mértek a csapvízben az egyik mintavételi ponton.
Az Önkormányzat azonnal intézkedett: gyerekek csomagolt vizet kaptak, és tájékoztatták a szülőket.

Valószínű semmi nem történt volna, ha megvárják a megerősítő vizsgálatokat, tanulmányokat íratnak és az egészet beteszik az íróasztal fiókba.
Ehelyett a legszigorúbb protokoll szerint (példaértékű gyorsasággal) járt el a döntéshozó, és most neki kell magyarázkodni...

Nehéz helyzetben van.
Azért is, mert az ólom migráció sokáig tabunak számító probléma volt, még a szakemberek körében is. Éppen ezért nincsenek még tapasztalataink, mérési eredményeink és nem utolsó sorban erre a helyzetre vonatkozó kommunikációs paneljeink.

Gazdagréten annyit tudhatunk csupán: potenciálisan jelen van a felhasználóhelyen az ólom.
Szakember felelősen ennél többet nem tud mondani. Nem tudjuk, honnan eredhet, rendkívül összetett, sok tényező függvénye a kioldódás és az ólomdugó mozgás (ennek kiderítése még önkormányzati szinten sem racionális elvárás a költségvonzatát és a várható eredmények használhatóságát tekintve).

Nehéz helyzetben vannak a felelős döntéshozók, mert nem könnyű a történetet úgy kommunikálni, hogy az megnyugtató legyen az emberek számára.
Nem azért, mert a probléma annyira súlyos.
Inkább a sok éve tartó, nem a felhasználóhelyi vízminőségre fókuszáló kommunikáció miatt.

A fogyasztó, aki nem ért a vízminőséghez nem bízik már a vízmű- és a hatósági kommunikációban. Sokkal inkább hisz bárkinek, aki (ki tudja milyen?) megoldást kínál, mint a szakembereknek.

Cipelik a csomagolt vizet vagy bármilyen víztisztítót megvásárolnak, és ezzel lehet, többet rontanak a csapvíz minőségén, mint amilyen az annak előtte volt…

Az Önkormányzat intézkedése arra feltétlenül jó volt, hogy ráirányította erre a kérdéskörre a figyelmet.

Szerintem ideje elkezdeni a Vízmű részéről is a felhasználóhelyen mérhető adatokra alapozott őszinte kommunikációt.  
  • Tájékoztatni kell az embereket arról, hogy a kiváló minőségű víz míg elér a fogyasztóhelyre, szennyeződhet (a csövek, szerelvények állapota miatt, ami sokszor nem is a vízmű, hanem az épület tulajdonosának a felelőssége).
  • Tájékoztatni kell az embereket a végponti vízminőség javítási lehetőségekről (víztisztítók) - azok várható előnyeiről és (ami ennél fontosabb!) a kockázatairól.

Addig, míg víztisztítót a „cipőboltban” is árulhat bárki,  a vásárló felelőssége a tájékozódás.
Erre a felelősségre is fel kell hívni a figyelmet.

Biztos vagyok abban, hogy megértik az emberek és bízom abban, hogy értékelni fogják az őszinteséget.

Azari Katalin
vegyészmérnök
Vízkutató Vízkémia Kft. Akkreditált Vizsgálólaboratórium



további információk
vízvizsgálat

Doulton Magyarország márkaképviselet

Szakmai tartalom: Azari Katalin vegyészmérnök, ivóvíz tanácsadó


Tanúsítványok, vizsgálati eredmények, forgalmazási engedély [pdf letölthető formában]
Vissza a tartalomhoz